از جمله ساز و کارهایی که در کارآمدی مدیریت کلانشهر مشهد تاثیر غیرقابل انکاری دارد، ایجاد و توسعه نظامهای توزیع مدرن و متمرکز در قالب فروشگاههای زنجیرهای به منظور کاهش هزینههای توزیع، ارائه کالا با قیمت مناسب، دقت بیشتر در کنترل کیفیت، کاهش هزینههای تردد درونشهری، صرفهجویی در زمان خرید شهروندان، کاهش حجم ترافیک، کاهش آلودگیهای محیط زیست و... میباشد. بر این اساس، شهرداری مشهد اقدام به ایجاد بازارهای میوه، تره بار و ارزاق عمومی در نقاط مختلف شهر نمود. در حال حاضر، 45 بازار دائمی و موقت در سطح شهر به ارائه خدمات میپردازند.
